Press: Nu sker uppdateringen många e-handlare missar
Den 6 mars sker den årliga postnummeruppdateringen, och ändringarna i år berör 249 postnummer – då 165 nya postnummer tillkommer och 84 släcks. – Trots att detta är den största uppdateringen som sker under året, så är det flera e-handlare som missar att adressdata är en färskvara som också förändras löpande över tid, kommenterar Nicklas Mattsson, VD på Geposit.
Det svenska postnummersystemet introducerades 1967 och har till uppgift att underlätta postsorteringen. Varje vecka sker förändringar i postnummerdatabasen, men större sådana som påverkar fler än 50 hushåll eller företag sker i den årliga uppdateringen, som nu inträffar den 6 mars. De företag som arbetar med kundordrar, kundregister eller på annat sätt hanterar adressdata från webformulär kommer därför i hög grad att påverkas av förändringarna.
– Trots att detta är den största uppdateringen som sker under året, så är det flera e-handlare som missar att adressdata är en färskvara som också förändras löpande under tid. Så mycket som 250 000 adresser förändras i Sverige varje år, vilket definitivt berör många hushåll och företag, kommenterar Nicklas Mattsson, VD på Geposit.
Förändringar i adressdatan kan ställa till det för både e-handlare och fraktbolag.
– Det skickas och levereras tusentals paket dagligen, bara 2021 skickades 227 miljoner paket på den svenska postmarknaden, men faktum är att en stor del inte kan levereras på grund av att mottagaradressen är felaktig, ogiltig eller inte lämpar sig för paketutdelning. Lägg också till att mottagaren själv kan slarva och fylla i en ofullständig adress i check-out hos e-handlaren. Det leder till konsekvenser som dyra debiteringar från transportbolagen för utkörningar till fel adress eller hantering av paket som har gått i retur. Långa leveranstider skapar ju också frustration och missnöje hos kunderna, menar Nicklas Mattsson.
Sprunget ur moderbolaget Postnummerservice.se, har Geposit sedan 2005 som ensam aktör erbjudit API:er och webbtjänster för adressvalidering och zonindelning, baserat på det svenska postnummersystemet. Idag är man Nordens ledande plattform för geodata och i kundbasen finns bland annat ledande last-mile bolag som Best Transport, Airmee och Gordon.
– En av våra mest populära API-tjänster för e-handlare hjälper till att kontrollera och verifiera kundens gatuadress och postnummer, baserat på dagsfärsk data. Du får också förslag på rätt adress när en felaktig har hittats, samt kan öka konverteringen genom att kunden får hjälp med att fylla i rätt adressuppgifter med autocomplete.
Under förra året validerade Geposits system nära 12 miljoner adresser, där hela 19% var fel.
– Felaktiga adresser är definitivt vanligare än vad man kanske tror och kostar mycket i form av onödiga bomkörningar och administration i att hantera returer. Jag tror många e-handlare i tider som dessa, med skenande bränslepriser och prishöjningar på frakttjänster överlag, bör säkerställa att de når sina kunder där de faktiskt befinner sig, avslutar Nicklas Mattsson.