Hur är det att göra sin LIA på Verendus som säljare?
Namn: Ludvig Olsson Ålder: 21 år Utbildning: Account Manager B2B vid Stockholm School of Business. LIA hos: Verendus Nu på: Verendus, som säljare med fokus på Storbritannien.
Varför ville du studera försäljning?
– Det låter lite som en klyscha kanske, men folk har alltid sagt till mig att jag pratar mycket och att jag borde bli säljare. Jag tycker det är kul att presentera och att få människor att lyssna, så att få fokusera på att bygga relationer och kunna presentera en lösning för någon som har ett problem i sin verksamhet passar mig verkligen.
Berätta om din LIA hos Verendus?
– Jag gjorde min första praktikperiod med fokus på den svenska marknaden. Under sommaren fick jag sedan möjlighet att jobba extra med vår expansion till Storbritannien. Inför min sista LIA-period fick jag frågan om att hålla 100% fokus på den brittiska marknaden. Då gällde det att lära sig inte bara systemet på engelska, utan också att kunna sköta demos och hålla kunddialoger. Det var tufft till en början, men det är ett jobb som verkligen har lönat sig i slutändan!
Vad har du lärt dig under din LIA?
– Jag har lärt mig extremt mycket! Framförallt kring hur det fungerar att driva en hel affärsprocess, från ett första samtal till att boka ett möte och hålla en demo för kunden på engelska. Det var också väldigt speciellt att börja på en helt ny marknad, där många av de första samtalen inte gav någonting och det kändes som att vi kämpade i motvind. Nu, efter många möten, mässor och en hel del nätverkande så börjar vårt jobb ge resultat.
"Gränserna för vad jag kan göra har flyttats fram hela tiden, och jag är glad över att jag har vågat göra saker utanför min comfort zone".
Vad har du uppskattat mest med din LIA?
– Att jag har fått ta ett stort ansvar direkt och fått möjlighet att utvecklas både personligt och professionellt. Min handledare Jonas och andra kollegor har varit duktiga på att driva mig framåt genom en fin balans av att hålla mig i handen ibland men också våga pusha på. Gränserna för vad jag kan göra har flyttats fram hela tiden, och jag är glad över att jag har vågat göra saker utanför min comfort zone. Slutligen är det också väldigt roligt att få vara med i ett växande bolag, där ens insatser verkligen gör skillnad!
Vad ser du fram emot i framtiden?
– Nu längtar jag till att se “the big picture”, när Verendus har etablerats på riktigt i Storbritannien och vi kan skörda frukterna av det hårda arbetet som vi lägger ned nu. Vi har flera fina kunder som kommit igång idag, men det finns enorm potential på den brittiska fritidsfordonsmarknaden och många handlare som skulle dra fördel av våra lösningar! Därför är det också riktigt spännande att vara en del av den resan som vi gör där just nu.