

Hur är det att göra sin LIA på Progrits Marketing?

Namn: Maya Najafi Ålder: 25 år Utbildning: Digital Marketing Manager, vid Medieinstitutet LIA hos: Progrits Marketing Team
Maya, berätta lite om din utbildning?
– Jag läser till Digital Marketing Manager vid Medieinstitutet, en 1,5-årig YH-utbildning där vi breddar oss inom digital marknadsföring – från SEO och content creation till digitala kampanjer! Jag har ett analytiskt sinne, så även om jag tycker det är kul med färg och form så fastnade jag lite extra för våra kurser inom SEO/SEM. Det är kul att tolka data och testa nya sökord för att se om man kan nå bättre resultat!
Varför blev det Progrits?
– Jag fick upp en annons på LinkedIn om att deras marknadsteam sökte en LIA inom SEO, så då jag gick in på hemsidan för att läsa mer om Progrits. Jag fastnade för att det var en stor grupp med många olika dotterbolag, tjänster och produkter. Efter att jag skickat in en ansökan blev jag kontaktad av Elin i deras People-team, och sen fick jag komma på intervju tätt inpå. Jag fick ett gott intryck av alla jag mötte under processen, det kändes väldigt professionellt men fortfarande personligt.
Vad har du fått göra under din LIA-praktik?
– Rent konkret har jag fått jobba med SEO för tre olika dotterbolag - Netset, Geposit samt Postnummerservice. Jag har genomfört tre SEO-analyser, där jag med hjälp av ett sökordsvertyg har tittat på relevanta nyckelord och söktermer som passar för respektive bolags bransch och specifika tjänsteerbjudande. Sedan har jag också fått ansvara för att implementera förbättringarna direkt på webbplatsen.
Vilka utmaningar har du stött på?
– Eftersom jag visste att mina handledare inte har kunskaper kring SEO så var planen redan från början att jag skulle få axla ansvaret att självständigt genomföra analys och implementation - vilket har varit både utmanande men också väldigt lärorikt! Jag har fått göra mycket research kring SEO, och om för mig helt nya branscher och tjänster. Jag har verkligen fått sätta mig in i hur man tänker från kundens perspektiv som ett mjukvarubolag inom B2B.
Vad har du utvecklats inom?
– Jag har lärt mig så mycket genom att prova på hur det är att jobba utifrån ett B2B-marketing perspektiv och vara på en in-house byrå där man jobbar med flera olika bolags webbplatser, LinkedIn, grafiska profiler och så vidare. Det har också varit värdefullt att jobba i skarpa projekt, där mina insatser har gjort skillnad på riktigt!
Varför skulle du rekommendera någon att göra sin LIA inom Progrits?
– Du får jobba med så många olika bolag inom tech, från e-commerce och affärssystem till fordons- och adressinformation. Det är inte bara väldigt lärorikt, utan ger dig många kontaktytor och insikt i olika branscher. Progrits har också en väldigt välkomnande och inkluderande kultur utan tydliga hierarkier. Jag har inte känt mig utanför en enda gång, utan som en i teamet! Jag uppskattade också att det fanns en tydlig plan för mig hela vägen, med konkreta uppgifter att göra.