

Hur är det att göra sin LIA på Empori?

Namn: Alexander Enberg Ålder: 25 år Utbildning: Account Manager Digital Solutions, vid IHM Business School LIA hos: Empori Nu på: Verendus, som säljare med fokus på Norge.
Berätta om din utbildning!
– Jag läste Account Manager Digital Solutions, vid IHM Business School. Jag har en bakgrund inom sälj, från telekombranschen där jag sålde mobilabonnemang. Det gick väldigt bra och jag vann de flesta säljtävlingarna som vi hade i butiken. Men efter ett tag kände jag att nu kan jag inte utvecklas så mycket mer i den här rollen, utan det är dags att gå vidare. Och då tänkte jag att det alltid är bra att skaffa sig en utbildning, och valet föll på att studera till Account Manager.
Hur kom du i kontakt med Progrits och Empori?
– Inför vår andra praktikperiod så blev jag rekommenderad att söka till Empori av en klasskompis som hade gjort sin första praktik där, och trivts riktigt bra. Så då tog jag ett möte med Robban som är säljchef och som blev min handledare, och fick en bra känsla. Jag var taggad på att komma ut på praktik igen och fördjupa mig mer i säljrollen. Under min första LIA-period på ett IT-bolag var jag nöjd med både kollegorna och arbetsplatsen – men de hade aldrig tagit emot en student tidigare och jag saknade kanske den struktur och plan som jag fick på Empori. Från första dagen fick jag ett tydligt onboardingschema, en grundlig introduktion till alla produkter och min handledare såg till att jag hade personliga möten med alla kollegor som jag behövde ha kontakt med. Så jag kände mig väldigt fint omhändertagen och fick en bra introduktion till rollen.
"Det har sedan starten funnits tydliga ambitioner för framtiden och man har trott på mig."
Vad har du mest uppskattat under din LIA-period?
– Det är nog att jag har känt ett stort förtroende i ryggen. Att sälja under en LIA-period kan vara lite speciellt eftersom det kan vara så att man lägger ned ett jäkla jobb på något man inte kommer få utdelning av senare, vilket kan släcka gnistan lite. Men här har det sedan starten funnits tydliga ambitioner för framtiden och man har trott på mig, vilket verkligen har motiverat mig till att fortsätta köra på och göra mitt bästa. När jag började fanns det en klar förväntansbild kring vidareanställning och vad min handledare ville att jag skulle uppnå med LIA-perioden och målet har därför varit tydligt. Jag uppskattar också att man har lyssnat på mig, på mina erfarenheter och vad jag kan – så jag har känt mig som en viktig spelare och mer som en anställd än en praktikant.
Finns det några utmaningar som du har överkommit?
– Utmaningen har främst varit att lära sig så mycket som möjligt om kundernas verksamheter, och vad som funkar för dem. Jag säljer affärssystem och mjukvaruprodukter mot fritidsfordonsbranschen och för att min försäljning ska funka så måste jag lära mig både kundens business och behov. Det kan handla om ganska så komplex försäljning och både min handledare samt gänget på Verendus, som Empori delar kundsegment med, har varit noga med att säkerställa att jag har all den kunskap man behöver.
Vad händer nu framöver?
– Jag är heltidsanställd säljare hos Verendus, och fokuserar på norska marknaden där vi gör en riktigt stor satsning just nu. Det är en spännande resa att få vara med på, och jag är glad över förtroendet att vara en nyckelspelare i den satsningen. Så just nu blir det en del resor till Norge, men det är viktigt att komma ut och träffa kunderna på plats. Det är också väldigt spännande att arbeta mot en annan marknad, jag sporras verkligen av den utmaningen. Sälj är sällan kul om det är en dans på rosor hela tiden!
Läs mer här och connecta med oss om du också vill göra din LIA inom Progrits!