

Hur är det att göra sin LIA på Bilvision?

Namn: Jakob Thorsteinsson Ålder: 23 år Utbildning: Account Manager Digital Solutions, vid IHM Business School LIA hos: Empori och Bilvision Nu på: Bilvision, som Account Manager
Berätta om din utbildning!
– Jag har läst Account Manager Digital Solutions vid IHM Business School i Göteborg. Jag hade jobbat inom försäljning i 5-6 år och alltid tyckt det varit roligt, så jag kände att det var något jag ville fördjupa mig inom. Digitala lösningar är också ett aktuellt ämne nu, men kommer bara bli större, så det kändes som ett väldigt framtidssäkert val. Utbildningen är på två år, och under studieperioden genomför man också två LIA-perioder. Den första perioden var jag hos Empori, där jag sålde webblösningar mot fritidsfordonsbranschen, och den andra perioden på Bilvision.
Vad var det som lockade med att göra din LIA på Progrits?
– Att det fanns flera möjligheter eftersom det är många bolag inom koncernen. Jag ville inte hamna på ett ställe som en tillfällig resurs som bara skulle sitta och mata 100 samtal på en dag. Jag ville vara någonstans där det finns en plan för att växa och utvecklas. Det jag gillade med Progrits var att de var måna om att LIA-perioden skulle bli så bra som möjlig för mig, och att de precis som jag såg detta som något långsiktigt. De berättade att det fanns goda chanser till anställning efteråt om det kändes bra för båda parter, vilket var viktigt för mig.
"Jag ville vara någonstans där det finns en plan för att växa och utvecklas".

Vad har du uppskattat mest under din LIA?
– Helt klart att det råder frihet under ansvar. Jag har själv fått driva på mina projekt och skapa min egen kundbas med allt vad det innebär, att vårda och utveckla den. Jag har inte velat ha någon som håller mig i handen, utan jag lär mig bäst när jag får försöka på egen hand. Jag hade ju också försprånget i att jag kände till Bilvision och deras affär, så efter en dags upplärning var jag igång med att ringa runt till nya kunder vilket jag var riktigt taggad på. Men det är klart, när jag har behövt stöd eller ett bollplank så har det alltid funnits tillgängligt, både från min handledare men också från övriga kollegor.
Vilka styrkor har du fått utveckla?
– Att driva en säljprocess helt själv, från första samtal till avslutad affär. Men jag har också fått lära mig att hantera att ibland går det några dagar utan affärer, och då gäller det att inte bryta ihop utan fortsätta bearbeta och vårda sina kunder.
Finns det några utmaningar som du har stött på, som du också överkommit?
- Att du måste bygga upp din egen kundbas, det är ingen annan som kommer att göra det jobbet åt dig. Det gäller verkligen att inte vara feg för att lyfta luren!
Kändes det självklart att fortsätta inom Progrits?
– Ja, redan efter första perioden kände jag att här vill jag stanna. Jag gillar att jag har fria tyglar, det är högt i tak inom organisationen och jag kan komma med både idéer och analyser som andra lyssnar på. Det är också fin sammanhållning i gruppen, med roliga fester och aktiviteter - som att vi tillsammans sprang Göteborgsvarvet!
Vad händer nu framöver?
– Nu är det Stockholm, där jag kommer från, som gäller! Under min studieperiod har jag fått jobba extra på Bilvision, vilket har varit ett bra sätt att både dryga ut studiekassan men också bli mer varm i kläderna, men nu börjar jag min heltidsanställning som Account Manager! Jag ska plöja Stockholmsmarknaden och ta mig an nya ansvarsområden. Så det blir väldigt spännande att se vad framtiden har att erbjuda!
Läs mer här och connecta med oss om du också vill göra din LIA inom Progrits!