Försäkringsbranschen använder AI för snabbare skadehantering
Mjukvarubolaget Autonet har utvecklat en AI-lösning som skapar effektivare skadehanteringsprocesser för försäkringsbolag i fordonsrelaterade ärenden. Skadedrabbade kunder kan genom en app själva dokumentera sina fordonsskador för direkt guidning till rätt verkstad för fortsatt service. Detta ger fördelar som ökad kundnöjdhet och minskad klimatpåverkan genom färre onödiga resor till verkstaden.
Stockholmsbaserade Autonet har sedan 2016 utvecklat mjukvarulösningar för fordonsbranschen, och var tidiga med att implementera AI i sin utveckling. Idag har bolaget en marknadsledande databas för bilar och reservdelar, en databas som också utgör grunden för deras AI-motor som med bildigenkänning kan fatta beslut i skadeärenden. AI-lösningen används idag i en fotobesiktningsapplikation, som försäkringsbolag tillhandahåller sina skadedrabbade kunder.
– Med vår app kan försäkringsbolagets kunder enkelt fotografera sina fordonsskador och ladda upp dem direkt. Genom bildigenkänning estimerar sedan vår AI-motor hur stor skadan är, gör en kalkyl på reparationskostnad samt allokerar ärendet till den närmaste verkstad som är bäst lämpad för fortsatt service. Det tar knappt 15 sekunder från inrapporterat ärende till att kunden vet vilken verkstad som kommer att hjälpa dem vidare, och verkstaden tar oftast samma dag kontakt med kunden för att boka in service. Allt sker utan att kunden har behövt åka någonstans för en fysisk inspektion, kommenterar Torsten Östervall, VD för Autonet och fortsätter:
– Det här har vi gjort sedan 2020, och tack vare vår AI-motors generativa egenskaper har den kontinuerligt utvecklats och förbättrats sedan dess. I takt med att fler ärenden laddas upp lär sig motorn bli ännu bättre på skadeidentifiering, skadelokalisering, beslutslogik och kostnadsestimering. Försäkringsbranschen är en ganska trögrörlig bransch, men många är nyfikna på AI och vår lösning är definitivt ett exempel på hur processer kan automatiseras och korta ned ledtider.
Försäkringsbolaget Länsförsäkringar Västernorrland, en del av Länsförsäkringsgruppen, var tidigt en del av Autonets AI-satsning och vittnar nu om de positiva effekterna av tjänsten.
–
Autonet har genom sin app skapat en enklare och smidigare upplevelse för våra
skadedrabbade kunder. I de norra delarna av Sverige blir det ofta långa
avstånd, men våra kunder får hjälp i sitt ärende utan att först behöva åka
flera mil för att visa upp en buckla på bilen. Den tiden sparar de nu, för att
inte tala om den miljömässiga besparingen vi också gör i minskade
koldioxidutsläpp. Vi får en mycket nöjdare kund, det blir enklare för både
verkstaden och kunden, och i slutändan blir det också enklare för oss i form av
minskad administration, kommenterar Lennart Törnkvist, skadechef på
Länsförsäkringar Västernorrland.
Om Autonet
Autonet hjälper
försäkringsbolag till en mer effektiviserad skadehanteringsprocess genom att
erbjuda tjänster för automatiserad hantering i försäkringsärenden som rör
skadade fordon. Med vår marknadsledande bildigenkänning och AI-drivna
beslutsmotor gör vi försäkringsprocessen smartare, snabbare och mer hållbar.
Sedan 2016 är vi en del av mjukvarukoncernen Progrits.
www.autonet-claims.com