Anställd mitt under en pandemi – Lena Schaffer
I mitten av april, mitt under brinnande Corona-pandemi, började Lena Schaffer sin tjänst som Kundsupport och Administratör på Geposit – en minst sagt märklig tid att börja en anställning. Vi hörde av oss till Lena för att kolla läget såhär en och en halv månad in i anställningen.
Du började jobba på Geposit mitt under Corona-krisen och har arbetat hemifrån sedan starten. Hur har det varit?
Det är såklart ett annorlunda sätt att få en onboarding på, men jag tycker ändå att det har gått bra trots allt.
Jag kan ju inte lära mig något genom att ”överhöra” snacket som man gör om man sitter tillsammans och det är därför inte lika enkelt att poppa en fråga när den dyker upp. Sen är man ju ensam på jobbet fast ändå inte, vilket gör att allt tar lite längre tid att sätta sig in i.
Dessutom så kan jag ju faktiskt bara det som mina kollegor har visat mig, vilket har satt helt andra krav på ett strukturerat upplärande och bra dokumentation. Nu är det dock som det är och det är bara köra på så gott det går!
Hur har det varit att komma in i teamet?
Jag har ju faktiskt lärt att känna ett helt gäng med nya människor men jag har aldrig träffat dem. Men jag tror många företag har insett att man inte behöver flygga kors och tvärs över världen, utan kan både spara tid, pengar och miljö på detta nya arbetssätt som vi har fått ta till.
Hur har skiftet varit att gå från ett stort till litet företag?
Jag var på ett litet företag innan detta, men jag har även varit på stora företag. På ett litet företag får man hugga i på alla fronter. Det är mer lärorikt att vara på det lilla företaget om man gillar att förstå och ha inblick i hela verksamheten.
Vad har du lärt dig sedan din start som du inte hade någon aning om sedan tidigare?
Jag har aldrig jobbat med den tekniska supporten som det ändå är en del av här. Men jag tycker om att lära mig! Bitarna faller på plats mer och mer.
Vi hälsar Lena Schaffer varmt välkommen till Geposit och önskar henne ett stort lycka till!